måndag 8 december 2008



Ville bara testa hur man lägger in en bild. Nu vet jag nog. Den här tog jag hemma en dag när jag kände mig artistisk. Vad säger man?

Att vara i vägen

Är på praktik på västerbottenskuriren i umeå. Första dagen idag. Det gick nog bra tror jag. Fick skriva en notis om en Kd-motion och göra en enkät på stan. Frågan jag skulle ställa var: pratar västerbottningar genom näsan?
Herregud!
Men fan vad jobbigt det är att vara ny på ställen. Jag hatar det. Man vet ingenting och så följer man bara efter någon tills man helt plötsligt står ensam i ett hörn utan något att göra. Och så vet man inte vad man ska göra av händerna. Och så går man på toaletten extra länge, tittar i spegeln lite, tvättar händerna långsamt. Och så ler man mot allt och alla och försöker se entusiastisk och ung och hungrig ut på nya grejer, sådär som man ska se ut för att få jobb. Ung och hungrig?! Jag är fan ung och livrädd!
Fast riktigt så illa är det inte här. De ger mig massor att göra och jag känner mig välkommen. Tur!

Men vad trevliga de är, umeborna. När jag frågade om vägen följde en kvinna mig ända fram till dit jag skulle.
Och i andra stunder är de helt tysta. De oroar sig liksom inte när det blir sådär tyst. Jag som är van att prata som bara fan får verkligen bita mig i tungan. Bra övning.
Och så kör taxichaufförerna i 20 km/h. No stress no sweat!
Bor hos Elins pappa Tomas som tar hand om mig på bästa sätt. Lagar mat och kör mig till jobbet och ger mig råd om mitt visdomstandsproblem. Snällt!
hej då!

ps. jag förstår att jag generaliserar över umebor nu, ingen behöver påminna mig om det.ds.