söndag 4 januari 2009

frihet!

Vad innebär det att vara fri egentligen? Att man kan göra allt man vill? Jag är personligen fett trött på att känna att jag kan göra precis vad som helst! Det verkar vara en allmän uppfattning att vi är så fria i dag (i västvärlden)att vi kan bli vad vi vill åka varsomhelst och hitta den där Lyckan! Det är är otroligt uttjatat ämne jag vet, men jag måste ändå få lufta mina tankar. Hur ska jag förklara...
Många åker runt hela världen och pluggar, backpackar, träffar folk och ser underbara platser. De "lever livet"!
Eller så har de attraktiva jobb och fin lägenhet mitt i stan och är hippa och har helt rätt kläder, vänner och går till rätt uteställe (OBS. Stockholmssyndrom). De "lever livet"!
Och jag blir så jävla stressad! För jag har fått höra att jag kan göra vad jag vill, bara jag verkligen vill så är allt möjligt! Men vafan är det verkligen så? Måste jag inte spara massa cash för att resa, och plugga en massa för att få ett bra jobb osv?Jo.
Ok, det märks att jag inte har skrivit på länge, för jag kan inte förklara riktigt vad jag menar.
Skolstart och jobbstart nu då. Nya uppdrag och äventyr (eller tentor inlämningar och panik över att jag inte förberett mina dansklasser tillräckligt, beor på hur man ser det).

5 kommentarer:

baktakt sa...

Att filosofera över tillvaron på detta sätt är en lyx som vi i västvärlden har tid att ägna oss åt. Att "leva livet" i andra delar av världen kan istället betyda "att överleva". Viktigt att tänka på tycker jag är att det inte är de fina lägenheterna eller attraktiva jobben som gör oss lyckliga (klyschigt...men sant). Visst, det kan vara verktyg att nå dit man vill men man blir inte lycklig och "lever livet" enbart genom att skaffa en bra lägenhet eller fina kläder tror jag. Att bli stressad över det man inte har eller har gjort är en ond cirkel, som jag tror går att komma ut med lite inställningsträning. Se till det du har istället för det du inte har...bara för att man KAN göra allt innebär det inte att man måste göra det.

Mitt råd, skaffa barn! ren och skär lycka (för det mesta) ! :)

/brors

Ekiz sa...

Tjo skoj att jag hitta hit :) allt bra med dig!? kram anna

gabriella sa...

skaffa barn???...är inte det ännu en av klyserna man ska uppnå för att ha "levt ett bra liv". dessutom kanske det inte är det bästa att skaffa avkomlingar bara för att man vill bli lycklig...trode att de va nåt man skulle göra efter man hittat sitt inre lungn och lycka...har jag fel???

Farfars funderingar sa...

Hej Frida. nu har jag skaffat min egen Blogg "Farfars funderingar"
Läs mitt första inlägg, Körslaget.
Jag finns på farfarsfunderingar.blogspot.com
Följ gärna mina högintressanta funderingar och kom med kommentarer.
Kram Pappa

olsson sa...

men jag kan ju inte skaffa barn bara för att bli lycklig. förresten är jag lycklig mesta tiden, men ska bara bli lite bättre på att inte beundra andras gräsmattor.